De harde aanpak: de handhavingsbevoegdheid
De voorbije weken werden verschillende gegevensstromen tussen enerzijds het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) en anderzijds de lokale besturen mogelijk gemaakt. Hiervoor werd het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid eind december 2020 aangepast. Op maandag 11 januari 2021 werden ook de uitvoeringsbesluiten gepubliceerd, waardoor de handhaving van de quarantaineplicht door de lokale besturen kan uitgeoefend worden.
Uitgebreide info staat op de website Vlaanderen helpt: https://www.vlaanderenhelpt.be/controle-handhaving-quarantaine
Protocol AZG - gemeente
AZG heeft een protocol opgesteld om de burgemeesters toegang te geven tot de gegevens van mensen die vallen onder een quarantaineverplichting ikv de bestrijding van corona. In dit protocol is ook de gegevensuitwisseling met de politiezone mee opgenomen. Onze DPO's hebben dit protocol geverifieerd en goedgekeurd voor ondertekening. Werkt jouw bestuur met een VERA DPO en kreeg je dit advies nog niet? Contacteer dan je DPO!
Kies je er voor om handhavingstaken door OCMW-medewerkers te laten uitvoeren? Dan moet je een bijkomend protocol afsluiten tussen de gemeente en het OCMW. Als je bestuur dit wil doen, contacteer dan ook hiervoor je DPO.
Aandachtspunten en acties
Voor elk lokaal bestuur zijn er nog een aantal aandachtspunten en te ondernemen acties:
- Na ontvangst van de dataset moet deze op een beveiligde plaats bewaard worden en gegevensdeling met de politiediensten moet op een beveiligde manier gebeuren.
- Elk bestuur heeft zijn eigen omgeving (fileserver, teams, sharepoint, awingu, …) om een beveiligde gegevensdeling op te zetten.
- Bij deze acties raden we aan je DPO en je IT-afdeling te betrekken om de beveiliging van de ontvangen gegevens te vrijwaren.
Momenteel (15/01/2021) zijn nog niet alle details van de gegevensstroom bekend. Onze DPOs volgen deze materie continu op en zullen regelmatig statusupdates geven.
De zachte aanpak: ondersteuning en begeleiding door OCMW-medewerkers
Ook al gaat het over dezelfde mensen, toch moeten de gegevens van besmette personen of hoogrisico-contacten voor opvolging van de quarantaineplicht volledig afgescheiden bewaard worden van de gegevens die vanuit AZG worden gedeeld met je bestuur voor ondersteuning aan mensen die in isolatie/quarantaine zitten.
Om als lokaal bestuur de gegevens vanuit AZG te krijgen voor quarantaine coaching, bronopsporing of opvolging van kwetsbare personen, biedt AZG typedocumenten aan, namelijk een samenwerkingsovereenkomst met o.a. als bijlage een verwerkersovereenkomst tussen AZG en je lokaal bestuur.
We merken dat de meeste besturen kiezen voor de zogenaamde optie 1: https://www.vlaanderenhelpt.be/optie-1.
Ook deze verwerkersovereenkomst hebben onze DPO's intussen gevalideerd. De werkwijze is eenvoudig; je hoeft dit enkel door de bevoegde personen te laten onderteken en terug over te maken aan AZG.
Verdere maatregelen: nog een aanvullend protocol
De documenten bevatten ook een aanvullend procotol_2_verdere_maatregelen. Dit protocol aanvullen is enkel nodig als je de ontvangen gegevens wil gebruiken om verdere dienstverlening aan te bieden (bvb gegevens doorgeven aan de thuiszorgdiensten zodat deze de mensen in quarantaine hulp kunnen aanbieden). Als je bestuur hiervoor kiest, neem dan contact op met je DPO om samen deze documenten in te vullen. Je DPO dient ook een positief advies voor dit protocol te leveren.
Wat komt er nog allemaal aan?
Helaas hebben ook wij daar geen antwoord op. We vermoeden dat bij de uitrol van de vaccinatiecentra heel wat technische IT-ondersteuning zal vereist zijn, maar ook vragen i.v.m. de privacy en bescherming van persoonsgegevens zal oproepen. Daarom blijven onze DPOs de situatie op de voet volgen. De voorbije maanden hebben al geleerd dat alles rond de bestrijding van de coronacrisis snel kan veranderen en evolueert. Regelmatig komt er nieuwe informatie bij, waardoor eerdere adviezen/standpunten achterhaald zijn.
We waken er over dat je steeds over de laatste informatie beschikt.