Een goed werkend vaccinatiecentrum, ook qua ICT en technologie
Uiteraard vormt ICT, infrastructuur en technologie slechts een facet van de goede en veilige werking van een vaccinatiecentrum, naast tal van andere grote uitdagingen op medisch, zorgkundig, toegankelijkheid, logistiek en organisatorisch vlak. Informatie over het ruimere kader van vaccinatiecentra is terug te vinden via de specifieke website van het Agentschap Zorg en Gezondheid heeft opgezet https://www.laatjevaccineren.be/lokale-besturen-en-zorgraden-opstart-vaccinatiecentra
Op deze site vind je naast verschillende draaiboeken en operationele aanbevelingen ook toegang de (voorbije) webinar(s) die het Agentschap Zorg en Gezondheid tot nader order wekelijks organiseert op donderdag om 16u.
Als steunpunt e-government concentreren wij ons op de technologische en infrastructurele randvoorwaarden bij de inrichting van je vaccinatiecentrum.
Connectiviteit of externe verbinding
Als je bestaande infrastructuur (sporthal, cultuurzaal, evenementenruimte, …) gebruikt, is er waarschijnlijk al een internetaansluiting. Deze kan uiteraard gebruikt worden voor je externe verbinding, als je rekening houdt met de volgende punten:
- Het is belangrijk te weten wie de provider is en welk product er juist afgenomen wordt. Voldoende capaciteit qua bandbreedte en download- en uploadvolumes zijn hierin de kernfactoren. Richtcijfers zijn onmogelijk te geven, deze zijn immers afhankelijk van welke en hoeveel toestellen en diensten je op het interne netwerk wil aanbieden
- Staat er een firewall waar je gebruik van kan maken of niet? Een firewall is immers essentieel om je netwerk veilig te organiseren maar ook om bepaalde regels qua verkeer in te kunnen stellen. Laptops via een switch met de modem verbinden lijkt ons absoluut geen goed idee.
- Is er een fall-back scenario voorzien door middel van een break-out wanneer het internet zou uitvallen? Je kan hiervoor een 4G-oplossing installeren die automatisch ingeschakeld wordt als het internet zou wegvallen.
Intern netwerk
Wifi of bekabeld?
Deze vraag komt sowieso in elk project naar boven en beiden hebben hun voor- en nadelen. Omdat er hier gewerkt wordt met medische gegevens van burgers, focussen we op het aspect beveiliging.
- Kies voor een erg lang en sterk wachtwoord van je wifi-netwerk en ga zo ver mogelijk in het maximaliseren van de beveiligingsopties van je wifi-netwerk. Zo zijn er mogelijkheden om op MAC-adres toegang toe te staan of niet en dergelijk, analyseer deze zeker goed met je leverancier. Ook voor bekabelde netwerken moeten al deze zaken ingesteld worden. Alles is te hacken of te kraken, maar voldoende voorzorgsmaatregelen kunnen dit zeker voorkomen.
- In deze specifieke situatie moet ook de digitale toegankelijkheid van de burgers in het vaccinatiecentrum echt kritisch bekeken te worden. Een nieuw gebouw met sterke isolatie kan de 4G-ontvangst sterk beperken. Daarom moet je in dergelijke situaties grondig nadenken over al dan niet toegang tot de wifi voor de burgers.
Capaciteit
Je kan onmogelijk zonder voorafgaande analyse ter plaatse bepalen hoeveel capaciteit is vereist. Belangrijk hierbij is de vraag hoeveel toestellen gelijktijdig en met welke snelheid verbonden moeten zijn.
Daarnaast bepaalt ook de keuze om burgers al dan niet publieke wifi aan te bieden hoeveel capaciteit je moet voorzien. Het hoeft geen betoog publieke wifi een flinke verhoging van de capaciteit zal vragen. Daarenboven moet je er in dat geval voor zorgen dat je firewall of netwerkapparatuur het verkeer van de medewerkers absolute voorrang verleent boven dat van de burgers. Anders zou je netwerk wel eens heel traag kunnen worden, wat het vaccinatieritme in het gedrang brengt. Het lijkt ons aannemelijk om redenen van bedrijfszekerheid geen wifi voor burgers aan te bieden.
Hoe begin je eraan?
Gebruik één of meerdere technische betrouwbare partners die je garanties kunnen geven qua levering en installatie tegen de opstart van je vaccinatiecentrum, maar denk ook na over welke ondersteuning je wenst tijdens de vaccinatiecampagne.
Het kan best zijn dat jouw bestuur eist dat er bijvoorbeeld in geval van een technisch incident of storing binnen een bepaalde termijn een technicus van de leverancier ter plaatse moet zijn om de nodige herstellingen uit te voeren (responstijd) of dat je uiterlijk terug technisch operationeel wil kunnen zijn binnen een bepaalde termijn (probleemhersteltijd). Deze voorwaarden moet je via een Service Level Agreement vastleggen en meenemen in de keuze van de partners.
Besturen van Vlaams-Brabant die lid zijn van onze Virtuele Centrumsteden, kunnen overigens beroep doen op onze raamovereenkomst Connectiviteit perceel 5, gegund aan Data Unit. Meer info via https://www.vera.be/connectiviteit-prijzen-and-bestelprocedure
Laptops of desktops?
De laptopmarkt is al geruime tijd een spannend gebeuren tussen vraag en aanbod. Ook vandaag nog is het niet eenvoudig om snel je bestelde toestellen te laten leveren. Durf zeker de afweging te maken of je echt laptops nodig hebt. Een desktop volstaat misschien ook en is vaak sneller leverbaar. Denk er wel aan dat de identiteitskaartlezer niet ingebouwd kan zijn. Kies desgevallend voor een externe lezer waar de burger zelf zijn kaart kan insteken en uithalen, in het kader van contactbeperking.
Besturen van Vlaams-Brabant die lid zijn van onze Virtuele Centrumsteden, kunnen beroep doen op onze raamovereenkomst ICT-materiaal, gegund aan ARP. Meer info op https://www.vera.be/ict-materiaal-hoe-bestellen
Telefonie of communicatie
Telefoneren over wifi met een draagbaar toestel kan best via een softwareoplossing zoals Teams. Dit loopt waarschijnlijk parallel met wat je vandaag op kantoor en thuis doet, maar dan zonder video. Klassiek telefoneren over wifi met draagbare telefoons gebeurt vandaag niet.
Als er toch echte reguliere telefoonverbindingen nodig zijn, is de aankoop van enkele gewone gsm's met standaardabonnement de snelste en meest eenvoudige oplossing.
Informatieveiligheid
Er dient naast alle technische randvoorwaarden ook de grootste zorg besteed te worden aan het omgaan met de persoons- en gevoelige gegevens van burgers. Medische gegevens genieten sowieso een zeer grote bescherming in de huidige wetgeving en in geval van kinderen komt daar nog een extra dimensie bij.
Bewaak dus zeer grondig wie op welk moment, op welke manier en vooral op basis van welke grondslag of argumentatie toegang moet krijgen tot welke gegevens. De nodige voorafgaande afspraken met eventuele externe leveranciers is daarbij van groot belang.
Een algemene stelregel is alvast om de toegang tot deze data te beperken tot het absoluut minimaal noodzakelijke en niet tot wat toevallig handig lijkt. Mogelijke vragen of zelfs klachten van burgers moet je voorkomen door de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen. We raden je ten stelligste aan je DPO in dit traject te betrekken, aangezien de onderliggende regelgeving complex en nog in volle ontwikkeling is.
Contactpersoon
Wens je hierover meer informatie? Neem dan contact op met VERA via info@vera.be